pondělí 20. srpna 2012

Používáte často - ano, ale...?


Cesta k prospěšné změně - blog
Vnímáte, jak se vyjadřujete? Používáte často slova začínající s ne... ? Například: "nechtěla by si ...nemohla by si...nemáš chuť na .."? Snad bych to mohla zvládnout, zkusím to udělat...nebo dokonce musím to udělat. Způsobem, kterým mluvíte vyjadřuje i to, jak přemýšlíte o sobě a nakolik si věříte. Působíte na druhé pozitivně a sebevědomě?

Příklad z tréninku. Měla jsem klientku, říkejme ji Lucka. Vyberu si jeden její "komunikační zlozvyk" (dalším se budu věnovat v jiných článcích). Dostala jsem zakázku na koučování v oblasti telefonické komunikace. Poslechla jsem si její telefonické hovory a začaly jsme společně formou individuálního koučování pracovat za zlepšení projevu a vhodných formulacích. Cokoliv jsem Lucce doporučila, aby zlepšila si zkusila - uváděla větou: "Ano, ale.." a tato věta se neustále opakovala.

Začala jsem o tom přemýšlet... nejdříve jsem si říkala, asi jí práce tolik nebaví... postupně jsem zjistila, že jí práce bavila a těšila, to "ale", patřilo spíše jejímu nadřízenému, se kterým měla v poslední době problémy. Pro mě "ale" signalizuje u člověka nějaký vnitřní blok či problém s postojem. Tak jsem se jí na to zeptala. Lucka mi sdělila, že má problémy se svým nadřízeným. Ať už přijde za ním s jakýmkoliv návrhem, všechno odmítal. Místo toho, aby jí  podpořil, případně vycítil, jakým způsobem s ní komunikoval, jejich vzájemný vztah se jenom vyhrocoval. To byl i nepřímý důvod, proč veškerá moje snaha narážela na neochotu z její strany něco nového zkusit - už preventivně... 

Pochopila jsem, že u Lucky jde o problém s postojem, a to ke svému nadřízenému. Ze zkušeností vím, že téměř vždy je nějaký konkrétní důvod, proč se někdo nějakým způsobem vyjadřuje. Pokud nás např. práce nebaví ať už jakékoliv důvodu - vztahy s nadřízeným, vztahy s kolegyní, nedostatečné finanční ohodnocení či jiná představa o vlastní realizaci, tak se může stát, že vnitřně cítíme, že se nám do toho moc nechce a slovně se vyjadřujeme podobně jako Lucka. 

Co s Luckou?
Vysvětlila jsem jí ať využije možnost naučit se něco nového. To, co se naučí ji opravdu "nikdo nevezme" a třeba v krátké v budoucnosti budou její nové znalosti a dovednosti přínosem pro nějakou jinou společnost. Postupně přestaly slova "ano, ale..." a Lucka se pustila do práce. Hlavně si uvědomila, že se chce zdokonalit v telefonické komunikaci. Její motivace byla nakonec ještě o to silnější, že byla krátce po mateřské dovolené - obavy ze ztráty zaměstnanání a jakékoliv zdokonalení, povzbuzení od někoho jiného potřebovala. Navíc byla to cesta směrem k vlastnímu rozvoji a k lepšímu zaměstnání. 


Co myslíte, jak to dopadlo?
Jednou jsem přišla do společnosti a Lucka už tam nepracovala ...dala výpověď. Proběhnul rok a náhodně jsme se setkaly v metru. Běžela ke mně usměvavá, šťastná a sebevědomá paní. Děkovala mi a řekla, že už rok pracuje někde jinde, má stejnou náplň práce a využívá všechno, co se naučila na našich společných setkáních. Moc mi děkovala za podporu. Má skvělého šéfa a práci, kterou miluje... 


Závěrem:
Pokud opravdu vnitřně cítíte, že to co děláte nebo s kým pracujete Vám nevyhovuje, (v podvědomí hledáte různé výmluvy, proč to nejde) pak si položte otázku: "Chci to? Chci tam opravdu pracovat?" Upřimně si na ní odpovězte. Pokud zjistíte, že ne - přemýšlejte "Co chcete dělat? Co by Vás bavilo? Co můžete udělat proto, aby se situace změnila? Kdy můžete změnu zahájit? Kdy chcete, aby byla už situace pro Vás jiná? Možná stačí stejná práce s jinými lidmi?"

Moje doporučení:
Využijte svojí energií na to, co opravdu chcete. Neustále se trápit tím, co se mi nelíbí - je ztrátou energie. Co když někdo čeká právě na Vaše zkušenosti či nápady? Zkuste se zamyslet, v čem jste dobří a jaké máte silné stránky. Co na Vás oceňují Vaší přátele? Co nebo kdo Vám dodává Vám energii a máte z toho radost? Kdy děláte nějakou činnost a ani si neuvědomujete, jak rychle čas plyne?
Napište mi, zda jste u sebe našli nějaké komunikační  zlozvyky a popřemýšlejte, s čím to souvisí nebo jste si všimli u jiných lidí.

A ještě citát "Motivace je jako láska a štěstí. Je to vedlejší produkt. Pokud se do něčeho pustíte, motivace k tomu, abyste vytrvali, přijde sama a objeví se, když ji budete nejméně čekat", autor: John Bruner.

Mějte se krásně,
Zdenka

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji.


4 komentáře:

  1. Ano, znám ženy, které používají často slovo "ale". Přesné případy Lucky z ukázky. Těmto ženám říkám ALEnky. Vaše ALEnka už se našla a je opět Lucií.
    Bibiana

    OdpovědětVymazat
  2. Bibiana, to je hezké a výstižné...Z.

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý večer,
    tak jsem zjistila, že jsem taky ALEnka...
    Jmenuji se Lenka :-)
    (Hledám jádro pudla...že by malá podpora doma, nízké sebevědomí...?)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobré ráno, Lenko,
      používání "ale" se v životě asi nevyhneme. Chce se zaměřit na to, zda se to ale opakuje v nějaké specifické situaci, když se vám do něčeho nechce...vyjadřuje postoj. Možná není potřeba něco hledat...

      Vymazat

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...