pátek 16. listopadu 2012

Využívejte kreativitu! Plánujte si aktivity jinak. (Díl č.1)

Cesta k prospěšné změně - blog Chcete si plánovat dovolenou, kariéru, studium či prezentaci jinak? Co zapojit i rodinu zejména děti a spojit "příjemné s užitečným"?

Zkuste metodu, kterou popsal ve své publikaci Tony Buzan "Mentální mapování", přečetla jsem jí  a byla jsem nadšená.

Vyzkoušela jsem jí v kurzech a nejdříve se účastníkům vůbec do "malování" vůbec nechtělo...typické reakce "neumíme kreslit/ přece v 50 letech nezačnu kreslit/ kreslím jako pětiletá" atd. Nostalgicky jsem koupila "progresky" se spoustou různých odstínů.


O co se jedná?
O kreslení (kombinace znaků či malých obrázků, slov) považuji za skvělou věc - mohu mít spoustu myšlenek (klidně mohu skákat z jedné na druhou bez logiky a nějaké následnosti) a ty si zaznamenávat na papír. Navíc tím zvyšuji svojí kreativitumyšlení, dále je vhodná pro řešení problémů a mám i radost dělat něco jinak...


Jak na to?
Doprostřed papíru umístěte hlavní myšlenku/to, co chcete řešit. Kombinujte slova a znaky. Začněte kreslit jinou barvou jednotlivé myšlenky. Představte si to jako větve stromu - hlavní větev silnější a ty boční zase slabší a větví se. Pokud by se jednalo o pracovní týden, týden bude uprostřed a jednotlivé pracovní dny jinou barvou - PO modré, ÚT červené atd. Následně rozvíjím aktivity pro PO stejnou barvou: práce - znak kanceláře, volný čas - tenisová raketa, nákup - taška, jít ven se psem...pokračujte úterým atd.


Na co to můžete využít?
Je skvělé si takto plánovat, co bych si přála - své cíle, život, kariéru, dovolenou aktivity na ní, podnikání, rande či osobní změnu. Je to barevné, mohu to měnit a různě upravovat - vygumuji myšlenku (proto pastelky, doplním novou...). Mám vše před sebou a vím, co jsem udělala, co nového mohu udělat atd. Mohu si to někam pověsit a dívat se na svůj "plán". Další inspirace.


Pár příkladů z kurzů (vlastní praxe)
kurzech "Cesta k úspěchu" či "Sebepoznání" vznikly krásné obrázky - červené srdce uprostřed a zelené větve kolem něj, což představovalo kariéru mladé studentky po ukončení VŠ. Novinkou je workshop Sketchnotingu.

Paní z banky sice nakreslila "dětský obrázek", na druhou stranu po přemožení odporu z kreslení - mi zase přinesla skvělý pocit návratu do dětství. Pozorovat jí, jak kreslí, ten šťastný výraz v očích - bavilo jí to...Majitel nějaké firmy zase nakreslil nádherný strom - vzal to úplně jinak a potvrdil mi, že absolvoval hodně kurzů a jako rozumnou cestu ve vývoji vnímá právě kreativitu a její rozvoj ať už touto formou, nebo koučováním


Jedno video kreslené s technikou skečnouting/kreativní čmárání:





Závěrem:
Nehraje žádnou roli, zda umíte kreslit. Důležité je, že zkusíte dělat něco jinak. Pravdou je, že se obrázky časem dokonce zlepšují. Přiznávám, že teď lituji, že jsem si ty výtvory nevyfotila. Jak jsem je využila ve svém osobním životě? Pro motivaci syna učit se angličtinu - paní učitelka mu nebyla moc sympatická, obrázek, který vytvořil měl na své nástěnce a díval se na něj, věděl přesně, proč se jazyky učí...


Moje doporučení:
Kdy jste něco tvořili? Hrajte si a kupte pastelky! Kombinujete i s obrázky
z časopisů. Třeba dovolená v diáři je nuda, pokud si jí nakreslím barevně, třeba bude i lákavější a budu se na ní více těšit. Buďte jiný a vytvořte pro svojí slečnu pozvánku na rande, své životní cíle, plánujete svůj úspěch - co pro jeho dosažení je potřebné udělat, změnu postavy či aktivity pro děti. Zapojte i své děti. Jsou i počítačové programy, ale to není ono. Vést si pracovní diář tímto způsobem by asi bylo komplikovanější...



Bavte se a klidně mi pošlete, co jste vytvořili! Napadá Vás, jak by ještě šlo mapu mysli (mind map) využít i jinak? Osobně ji používám i v koučování.Kdy by Vám mohla být k prospěchu? Zvu vás na svůj kurz "Kreativita - zvyšování potenciálu a vnímavosti". Chystám i díl č. 2 - Toužíte po úspěchu?


Přeji krásný den,

Zdenka

E-book: Kaizen - chci změnu
Koučink: www.kouc-koucink.cz
Tréninky: www.edux.cz
Podcast:Zdenčin pokec - podcast úspěšných
FB: Startujeme změnu - živé vysílání


Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji.

2 komentáře:

  1. Paní Zdenko,článek se mi líbí. S "mind maps" už mám nějaké zkušenosti. Toto kreativní téma se mi velmi zamlouvá a lze jím řešit mnoho oblastí našeho života. A nebo si u tvoření mapy jen tak hrát a relaxovat. Rozhodla jsem se prostudovat o myšlenkových mapách co nejvíc a ráda bych to dále sdílela s lidmi, kteří např. potřebují něco řešit a touto metodou se postupně dostanou k jádru věci. Nejsou zde žádné hranice a možností, jak si vytvořit jednu ze svých map, jsou miliony. Sama jich mám asi 15 - na různá témata. Děkuji Vám za inspiraci a přeji Vám krásný a bohatý rok 2013. Blanka Vykydalová

    OdpovědětVymazat
  2. Paní Blanko, děkuji za reakci a taky Vám přeji všechno nej...do roku 2013. Dobrou inspirací může být i "vision board". Využila jsem obrázky z různých časopisů, reklamních letáků a vytvořila nástěnku (lze i plakát). Mám radost, že jste získala inspiraci, Z.

    OdpovědětVymazat

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...