pondělí 3. prosince 2012

Umíte říkat NE? Asertivita - technika

Cesta k prospěšné změně
Mohl by si ještě jít na nákup? Potřebujeme dokončit projekt, můžete zůstat a s kolegou to dodělat? Chtěla bych se s tebou sejít, víš mám nějaké problémy a ty mi nejlépe rozumíš...Miláčku, půjdeš ještě vyvenčit psa? Mám pro Vás nabídku, jak ušetřit hodně peněz, co vy na to? Mami, můžeš mi pomoct napsat slohovou práci? Tobě to jde skvěle.

Už mám toho dost! Neustále požadavky z okolí. Ať už ze strany rodiny, obchodníků či nadřízených. Setkala jsem se s Romanem, který přišel na kurz Cesta k úspěchu. Je to motivační kurz. V úvodě se účastníci snaží poznat a uvědomit si své silné stránky, hledají cesty ke svému rozvoji

Ptala jsem se, co co ho přimělo přijít na tento kurz


Roman mi vyprávěl mi svůj příběh a vysvětlil mi své důvody, proč chce pracovat na sobě. Bylo mu 24 let a ještě neměl dovolenou. Neustále někdo potřeboval, nejbližší rodina i zaměstnavatel. Roman byl srdečný a chápající člověk, měl je rád a uvědomoval si svou zodpovědnost v práci. Proto chtěl všem vyhovět. 

Najednou v létě začaly potíže se slepým střevem, došlo i na operaci a tehdy se to zlomilo. Musím něco změnit v životě, takto už dál nejde...

Součástí kurzu bylo i stanovení si cílů do budoucna a u Romana to byla  dovolená. To byl jeho cíl č. 1. Cíl č.2 bylo naučit se říkat NE, což je jednou z technik asertivity. Původně si myslel, že je důležité vyhovět všem, cítil zodpovědnost a rodinu měl velmi rád. V momentu, kdy zjistil, že se nároky z okolí stupňují, zhoršil se i jeho zdravotní stav, tak mu došlo, že chce udělat změnu v životě a naučit se říkat NE.


Závěrem:
Ti, co mají tendenci být hodní, vyhovět všem, protože mají rádi lidi a chtějí budovat a rozvíjet vztahy, se následně dostávají do situací, kdy to jejich okolí nejdříve zkouší. Pokud následně vidí, že to funguje, jejich nároky zvyšují až do momentu, kdy se přihlásí psychosomatické potíže, nespavost atd. Přečtěte si typologii - typ zelený přátelský....

Moje doporučení:
Pokud cítíte, že patříte k podobnému typu a uvědomujete si, že neumíte říkat ne svým kolegům či partnerům, trénujte to postupně a pozorujte reakce okolí. Asi se jim to moc líbit nebude. Potřebujete taky čas sami na sebe. Upřímně: kolik věcí lze odložit na další týden či na následující den? Jděte na kurz asertivity a trénujte nejčastější komunikační situace.

Přeji krásný den,

Zdenka

E-book: Kaizen- chci změnu

E-book: Digitální, nezavíslí a volní
Podcast: Zdenčin pokec - podcast úspěšných

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...