pondělí 8. dubna 2013

Jak se rozhodovat? Cesta k správným rozhodnutím

 Jak se rozhodnout? Co mám dělat? Odejít z práce a začít podnikat? Vzít novou pracovní nabídku či ne?

Rozhodujeme se prakticky denně. Jednou je to těžší, protože záležitost se více dotýká našeho života, jindy zase lehčí. Nejhorší na tom je to přemýšlení a neustálé rozhodování. V noci občas nespíte, protože přemýšlíte, co svým rozhodnutím získáte nebo naopak ztratíte. Mám do toho vůbec jít? Není to příliš riskantní?

Opravdu je to dilema. Pokudse rozhodneme, uleví se nám. Jenom ten samotný fakt, že „padlo rozhodnutí“, nám ulehčí. Máte to i Vy tak nějak podobně? Nebo činíte rozhodnutí lehce? Otázkou je, jakou rozhodovací strategii volit.  

1. TIP
Jedné říkám katastrofický scénář aneb nejhorší varianta, co se může stát. Představím si tu nejhorší možnou variantu toho, co se může stát v dané situaci, kterou řeším. Většinou to pak zafunguje tak, že si řeknu, že pokud nejde o život, nic se neděje. V ten moment se vnitřně uklidním a začnu přemýšlet racionálně. Obvykle najdu vhodné řešení, které je v některých situacích naprosto jiné než ta původní, o kterých jsem zpočátku uvažovala, nebo dokonce daleko lepší. Tady jde o to, smířit se s onou „nejhorší variantou“ a vnitřně se uklidnit.

2. TIP

Další možností jsou otázky - odpovědi na ně si napíšu na papír ve formě pozitiv a negativ. Takto jsem to řešila s klientkou Evou - šla na výběrové řízení do zahraničního orchestru a zároveň uvažovala o rodině, takže dilema rodina vs. kariéra. Tak jsme společně psaly a analyzovaly. Kladly jsme si otázky - pokud se zúčastním výběrového řízení a vyhraju, co mi to přinese, jak to ovlivní moji rodinu, pokud je to práce v zahraničí, jak mě to posílí, co to bude pro mě pracovně znamenat, budu se stěhovat? 

Další otázky - co mi to přinese, pokud se zúčastním, ale neuspěju. Naučím se i v tomto případě něco zajímavého? Bude to mít vliv na můj osobní rozvoj? Atd.

Pak jsme se zamýšlely nad variantou „nepůjdu a nezúčastním se výběrového řízení“ - o co takto přicházím? Lze tím i něco získat pro sebe? Např. vnitřní klid (nebudu se stresovat)? Je tady ještě něco, co může být pro mě či rodinu pozitivní? Varianta „nezúčastním se výběrového řízení a vyhraju“ je asi velmi málo pravděpodobná. Jedině, že máte nějaké konexe...

Závěrem: 
Je dobré vědět, jaká cesta je pro mě nejlepší. Můžu si zvolit „katastrofický scénář“ nebo psaní si jednotlivých bodů na papír, klidně i v jednodušší variantě jenom pozitiva a negativa. V případě, že není patrná úplná převaha jedné varianty, je třeba zamyslet se i v jiných souvislostech - co moje okolí, rodina atd. Může mít na ně daná záležitost vliv? V momentě, když si vše napíši, si to také lépe uvědomím a promyslím. Pak se můžu podívat, jak mé rozhodování dopadlo ve prospěch té které varianty. Vítězí zdravý selský rozum.


Moje doporučení: 
každý se rozhodujeme jinak. Zkuste kurz Sebepoznání pro ženy", Cesta k úspěchu" nebo osobní koučování, kde se seznámíte i s dalším technikami, které Vám můžou pomoct se lépe rozhodnout. Další inspiraci najdete na mém Youtube kanálu - Jak nastartovat změnu. Zakončím "To nejlepší je rozhodnout se správně, hned potom přijde rozhodnout se špatně a to nejhorší je nerozhodnout se VŮBEC. Teddy Roosevelt


Přeji krásný den,

Zdenka


Koučink: info@kouc-koucink.cz
Kurzy: www.edux.cz
Podcast: Zdenčin pokec - podcast úspěšných

Pokud se Vám článek líbil - sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním přátelům nebo se přihlaste k odběrům článků. Děkuji.

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...