pondělí 4. března 2013

Jak si uspořádat vlastní pocity a hodnoty? Sebeotevření

Proč je asertivita tak důležitá v našem životě? Udělejme si vlastní inventuru.
Některým jde asertivita tak nějak automaticky. Nikdy se žádné techniky neučili a uplatňují ji tak nějak přirozeně. Čím to je?

Chci zjměnu - blog osobního rozvojeTím klíčem je vnitřní spokojenost a budování pozitivního vztahu sama k sobě, znalost sebe sama, připomenutí si, co všechno umíme a co se nám v životě již úspěšně povedlo, jaké máme schopnosti. Je velmi důležité uvědomovat si vlastní hodnotu.

Uspořádejte si vlastní pocity a hodnoty


Pokud máte jasno ve svých vlastních pocitech, hodnotách a uvědomíte si, co Vám vadí v práci od kolegů a co už pro Vás není přijatelné. Pak možná budete důslednějšími ve vedení dialogu s druhými. Navenek budete působit jinak. Jsou lidé, kteří jsou vyrovnaní, a druzí o nich říkají „on/ona je v pohodě…“, přitom nic zvláštního nedělají, ani nejsou nijak nápadnými navenek. Vlevo podcastové cvičení - Je čas na vnitřní inventuru

V kurzech jsem se setkala s tím, že velmi úspěšní lidé i přes to, čeho dosáhli, mi řeknou „Chybí mi sebejistota a chci, aby mě i ostatní akceptovali.“ nebo „Stále po mně něco chtějí a já nejsem schopna to odmítnout a nějak už mě to zmáhá.“ (paní pracovala jako asistentka).

Pak je skupina lidí, která má potíže s uplatňováním asertivity. To jsou převážně pomáhající profese, kde je velká touha pomáhat a děje se to dost často i na úkor jejich rodiny. Slyším „No, oni si už na to zvykli a ani už se na nic neptají.“ Až pak si paní uvědomila a připustila, že už „problémy začínají vznikat“. Odkud čerpat energii pro to, abych byla hodná a vstřícná, když nemám čas sama na sebe? Energie jde pouze jedním směrem, a to ke klientům.

Pochvala či ocenění zvenku je skvělé, ale pokud budeme závislí pouze na tom, co řeknou jiní, možná budeme velmi dlouho čekat. Je těžké si vynucovat, aby Vás ostatní akceptovali. Oni Vás budou respektovat, ale nejdříve udělejte inventuru sami u sebe. Klidně i tím, že si napíšete své silné a slabé stránky na papír a uvidíte to před sebou. Napište těch pozitivních co nejvíce…
 

Co je důležité u asertivity?

˗ důsledné vedení dialogu s druhými
˗ respektování sebe sama (seberespekt) a respektování druhých
˗ oprávněný požadavek – říkám, co si přeju já, co chci a co nechci, a poslouchám, co ty si přeješ a nepřeješ (asertivní desatero)

Závěrem:
Začněme nejdříve u sebe, pak bude pro nás asertivita a její použití v životě či v práci jednodušší a její techniky budou pro nás dobrou pomůckou pro lepší komunikaci s lidmi. Ideální je používat asertivitu k cizím lidem, je to nejlehčí. Ideální trénink je např. v obchodech při reklamacích.


Moje doporučení:
Jednou z dobrých technik je i technika „sebeotevření“, sdělení veřejně toho, co neumíme nebo co nám nejde. Zvažte taky vůči komu jí uplatňujete a do jaké míry. U cizích lidí minimálně a čím je vztah důvěrnější, tak se míra otevření zvyšuje. „Neumím hrát na klavíry i přesto, že tam trávím hodiny. Asi na to nemám talent.“, „Občas jsem cholerický a emoční.“, „Nesplnil jsem očekávání rodičů, chtěli, abych byl…., a teď pracuji jako…“. Říct, co mi nejde, a nebát se, co si pomyslí ostatní. Být upřímný. Je to spíše důkaz Vaší sebejistoty a nezávislosti na názorech druhých. Zvažujte taky komu se chcete otevřít.


Pro ostatní budete sympatičtí, lidé Vám lépe porozumí. Tato schopnost Vám pak pomůže se lépe dohodnout, zvládat kompromisy či konflikty. Inspirujte se např. Halinou Pawlovskou, Jiřím Krampolem či Ivanem Mládkem. To jsou mistři sebeotevření nebo jděte na kurz Asertivní komunikace a sdílejte i s ostatními co Vám činí potíže nebo jak jste se zlepšili v asertivitě.

Přeji krásný den,

Zdenka


Twitter: zdenka_t
Ebook: Kaizen- chci změnu 

Podcasty: Zdenčin pokec - podcast úspěšných
Koučování:
 
www.kouc-koucink.cz


Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji.

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...